Dr. Md. Asraful Alam
Department of Mass Communication and Journalism

Publication of Dr. Md. Asraful Alam

Publications

 

- Peer Review Journal Articles

Alam, M. A., & Kim, K. S. (2023). An Experiment to Assess the Influence of Emotional Display in the News on YouTube on Participatory News Engagement. International Journal of Contents, 19(4), 18-29, doi: https://doi.org/10.5392/IJoC.2023.19.4.018.

Ahmmad, R., Burns, P.A., Alam, A. and Simino, J., Yimer, W. & Faruque, F. (2023). Understanding the Impact of Social Engagement Activities, Health Protocol Maintenance, and Social Interaction on Depression during COVID-19 Pandemic among Older Americans. Journal of Neurological Disorder, 11(1):540, DOI: 10.4172/2329-6895.11.1.540.

Alam, M. A., & Kim, K. S. (2021). Pathways to pay for news: How news media literacy and news verification intention predict the willingness to pay for news. Korean Journal of Communication Studies,29(4), 5-24, doi: https://doi.org/10.23875/kca.29.4.1.

Alam, M. A., & Kim, K. S. (2021). Mobile News Engagement in a South Asian Context: Roles of Demographics, Motivations, and News Type Preferences in News Exposure and Participation in Bangladesh. International Journal of Contents, 17(2), 48-64, doi: https://doi.org/10.5392/IJoC.2021.17.2.048.

Alam, M. A., & Kim, K. S. (2018). Relationships between online users’ perceived journalistic roles and news engagement: The moderating role of credibility. Asian Communication Research,15(3), 74-105, doi: https://doi.org/10.20879/acr.2018.15.3.74.  

Alam, M. A., Cho, N., & Kim, K. S. (2018). The Role of News Media Literacy in Predicting News Personalization and News Engagement. Ewha Journal of Social Science34(1), 73-109. http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07439397.

Alam, M. A., & Kim, K. S. (2018). Predicting Multidimensional News Use Behaviors on Facebook: The Role of Motivations, Media Habits, and Digital Media Literacy. Kookmin Social Science Review31(1), 113-146. 

Sultana, S., Alam, M. A., Saha, A. K., Ashek, U. M., & Sarker, M. A. T. (2011). Likely impacts of quota policy on RMG export from Bangladesh: Prediction and the reality. International Journal of Business and Management6(11), 275-284, doi: https://doi.org/10.5539/ijbm.v6n11p275.

 

Book Chapter 

Alam, M. A., & Kim, K. S. (2021). Relationships between online users’ perceived journalistic roles and news engagement: The moderating role of credibility. H. Lee & J-H., Oh (Eds.). Digital media, online activism, and social movements in Korea (pp. 59-80). Maryland: Lexington Books. [Reprinted]

 

Journal Articles

Roy, S. S., Alam, M. A., & Ferdousi, H. (2015). Exploring Using Pattern of Interactive Media: A Study on Adult Internet Users in Dhaka. Social Science Review (The Dhaka University Studies, Part-D), 32(2), 81-98.

Alam, M. A., Ferdousi, H. & Roy, S. S. (2014). Social Media as a Tool of Resistance and Counter Power: A Critical Look to Facebook on the Issue of Communal Attack at Ramu. Social Science Review (The Dhaka University Studies, Part-D), 31(2), 207-220.

Alam, M. A. (2012). Examining Media System in Nordic Countries: Can Bangladesh Take some Lessons? Stamford Journal of Media, Communication and Culture, 2, 110-122.

 

- Journal Articles (Vernacular language)

সালাম, মুহাম্মদ আনওয়ারুস, আলম, মোআশরাফুল (২০১৮)। সংবাদ প্রকাশ ও সরকার সংশ্লিষ্ট কর্তৃপক্ষের তাৎক্ষণিক পদক্ষেপ: সংবাদপত্রের ভূমিকা যাচাই। জগন্নাথ বিশ্ববিদ্যালয় জার্নাল অব সোশ্যাল সায়েন্সেস (Jagannath University Journal of Social Sciences), ৮-৯(১-২), ৮৫-৯৮।

আলম, মো. আশরাফুল, হক, মুহাম্মদ ফায়জুল (২০১৪)। আধুনিকতা থেকে উত্তরাধুনিকতা ও গণমাধ্যমের বিবর্তন ধারা: একটি তত্ত্ব ও তথ্য ভিত্তিক পর্যালোচনা। জগন্নাথ বিশ্ববিদ্যালয় জার্নাল অব সোশ্যাল সায়েন্সেস (Jagannath University Journal of Social Sciences), (১-২), ১-১৩।

আলম, মো. আশরাফুল, আহাম্মদ, ড. আবুল মনসুর (২০১৪)। তথ্য যোগাযোগ প্রযুক্তি ব্যবহারের সাংস্কৃতিক প্রভাব: পরিপ্রেক্ষিত বাংলাদেশ। জগন্নাথ বিশ্ববিদ্যালয় জার্নাল অব সোশ্যাল সায়েন্সেস  (Jagannath University Journal of Social Sciences), (১-২), ৩৪-৪৭।

রায়, ড. সুধাংশু শেখর, আলম, মো. আশরাফুল (২০১৫)। বাংলাদেশের জাতীয় সংবাদপত্রের সংবাদ আধেয় ও ইস্যু ফ্রেমিং: একটি সমীক্ষা। সামাজিক বিজ্ঞান পত্রিকা, [ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয় স্টাডিজ, পার্ট-ডি], ৯(৯), ১-১৮।

ফেরদৌসী, ড. হেলেনা, আলম, মো. আশরাফুল (২০১৩). ইতিবাচক সামাজিক পরিবর্তন ও গণমাধ্যম: একটি ভূমিকাকেন্দ্রিক পর্যালোচনা। জগন্নাথ বিশ্ববিদ্যালয় জার্নাল অব সোশ্যাল সায়েন্সেস  (Jagannath University Journal of Social Sciences), (১-২), ৪৩-৫৫।

আহাম্মদ, ড. আবুল মনসুর, আলম, মো. আশরাফুল (২০১২). বিকল্প সংবাদমাধ্যম হিসেবে ওয়েব সাময়িকী: বাংলাদেশ ভিত্তিক মেঘবার্তা’র আধেয় বিশ্লেষণ। Perspective in Social Science (Centre for Advanced Research in Social Sciences, University of Dhaka), ১০, ১১-২৪.

 

- Book Chapter

আলম, মো. আশরাফুল (২০১০) । ‘তথ্য-প্রযুক্তি ব্যবহার এবং নারী-সহিংসতার সম্পর্ক অনুসন্ধান। ফেরদৌস, রোবায়েত, রহমান, সামিয়া, ও চৌধুরি, সাবরিনা সুলতানা (সম্পাদিত), জেন্ডার যোগাযোগ, (পৃ. ২৮১-২৯২)। ঢাকা: বাঙলায়ন।

ইসলাম, রাইসুল ও আলম, মো. আশরাফুল (২০১০) । ‘বাংলা সমকালীন সংগীতে জেন্ডার চিত্রায়ন’। ফেরদৌস, রোবায়েত, রহমান, সামিয়া, ও চৌধুরি, সাবরিনা সুলতানা (সম্পাদিত), জেন্ডার যোগাযোগ, (পৃ. ১৬৯-১৮০)। ঢাকা: বাঙলায়ন।